Воно дитина, воно не панімає шо папє тяжело
(С) Л.П.
(С) Л.П.
Чим більше я зіштовхуюсь з проблемами виховання дитини, тим більше я гублюся у численних рекомендаціях ще численніших спеціалістів. Насправді, питання дуже просте, і водночас дуже складне - "як зробити так, щоб діти слухались батьків ?". І хоча іноді в моєму надмірно думаючому мозку виникає інше питання - "а чи це взагалі потрібно і чи це в принципі можливо ?", я поки з ним борюсь, і тому ми його розглядати зараз не будемо.
Розглянемо методи, що пропонує нам сучасна "наука виховання". В лапках вона тому, що для мене це схоже на науку не більше, ніж хиромантія. Ситуація насправді сумна, але публікацій на теми виховання не бракує, їх аж забагато. Втім, якщо читати їх уважно і критично, все зводиться до наступних двох методів і їх комбінацій:
1. Залякування. "Слухайся, бо дам по жопі." В моєму дитинстві били всіх дітей, за виключенням дітей "сраної інтелігенції". Били ремнями, руками, шлангом від пральної машини Орбіта, а також ставили в кут колінами на гречку. І хоча один спеціаліст по дітях радив мати нам в хаті ремінь, переважно книжки зараз цього не радять. Як можна - це ж людина! З нею потрібно спілкуватись! І тому пропонуються інші завуальовані методи залякувань - наприклад, дітей лякають ізоляцією в кімнаті (т.з. "Метод 1-2-3").
2. Заохочення. "Поводиш себе добре - маєш морозиво, не поводиш - давай, дасвіданья." Тут все ясно.
Я ніде не зустрічав рекомендацій говорити з дітьми, закликати їх до свідомої хорошої поведінки, і просити поводити себе добре тому, що інакше татові і мамі важко, або чистити зуби, бо повипадають. І я з цим згоден, бо пояснювати таке дитині - все одно, що читати їм вищу математику, і тому книжки і статті з виховання, які починаються з подібних "правильних" методів - врешті решт теж зводяться до якоїсь завуальованої муштри.
Але і з двома методами розібратись зовсім не так просто, і тому на їх основі побудовано безліч теорій і підходів, які часто заперечують одне одного.
Але і з двома методами розібратись зовсім не так просто, і тому на їх основі побудовано безліч теорій і підходів, які часто заперечують одне одного.
Як приклад розглянемо проблему непослуху дитини, і обговорення методів його усунення:
А давай якщо вона добре себе поводить протягом тижня, вона отримує бонуси! Скажімо, похід у кіно.
Ну давай. Стій-стій, а якщо вона потім стане поводити себе добре лише за бонуси ?
Давай! Стоп, але мені здається, що метод, в якому присутній лише кнут, може погано на неї вплинути.А давай тоді навпаки - якщо вона робить щось погане, вона втрачає щось хороше, що зазвичай має. Наприклад, не отримує морозиво.
Добре, давай тоді так. В неї є базовий набір обов"язків і прав. Наприклад, вона гарантовано має бути в теплі і безпеці, а зобов'язана щодня митись, чистити зуби, слухатись батьків, та...
Стоп-стоп-стоп. Так теж не піде - добру поведінку не можна зараховувати до базових обов"язків, тому що вона поводить себе часто недобре, і хороша поведінка - мета виховання. Тож метод не спрацює апріорі. З іншого боку, добра поведінка з її боку не може бути чимось таким, що винагороджується, бо може настати зворотній ефект - якщо нема бонусів - зносимо мамі з татом башти.
А може буде навпаки - якщо вона буде постійно добре себе поводити за бонуси, то це ввійде в звичку, і вона стане добре себе поводити постійно.
Може. А не станеться навпаки?
Ніхто не знає. А може і знає, та мовчить, я не зустрічав однозначних рішень цих питань. Як ніхто не знає і відповіді на просте питання - що буде, якщо привчати дитину, що гроші і матеріальні блага потрібно заробити, і роздавати цукерки за прибрану кімнату? Вона виросте підприємцем, чи жлобом, що буде вимагати 5 баксів за поданий татові в старості стакан води? Хто проводив такі експерименти? Жодних досліджень, здається, нема, я не бачив.
Можливо, їх знаєте Ви ?
16 comments:
Зі всього що довелося дізнатися про виховання найбільше запам"яталось наступне: найкращий спосіб для виховання — це власний приклад.
Я думаю, що дитячий непослух іншими словами можна назвати непоступливістю. Батьки не поступаються дитині, і навзаєм, а разом з тим, наслідуючи приклад старших, дитина не поступається батькам. Все просто.
Я правильно зрозумів, що якщо я слухаюсь свого начальника, то і моя дитина буде слухатись мене ?
Якщо серйозно, то до чого тут наслідування? Наслідування поведінки - штука тут абсолютно нерелевантна. Це стосується куріння, мату в мові, плювання на підлогу. Але як може дитина наслідувати батьків у часті слухняності до їх батьків - ну не знаю. Хіба ви живете з батьками :)
Я думаю, що дитячий непослух іншими словами можна назвати непоступливістю. Батьки не поступаються дитині, і навзаєм, а разом з тим, наслідуючи приклад старших, дитина не поступається батькам. Все просто.
--------------
Просто, але критики не витримує ніякої, бо теорія абсолютно не враховує величезних відмінностей дітей від дорослих, і різниці в ролях батьків і дітей.
Я правильно зрозумів, що якщо я слухаюсь свого начальника, то і моя дитина буде слухатись мене ?
--------------------------------
Не правильно. Хотів сказати наступне: якщо будеш слухати свою дитину, то і дитина буде слухати тебе! Навіть не те, щоби слухати, а чути, розуміти... Дитина буде наслідувати чуйність, бажання зрозуміти, вміння поставити себе на місце іншої людини... Твоє до неї ставлення, здатність зрозуміти, увійти в її положення, тощо, — це все її перший приклад поведінки, поведінки, яка їй показує, ЯК вона має ставитися до інших і в першу чергу до тебе.
Просто, але критики не витримує ніякої, бо теорія абсолютно не враховує величезних відмінностей дітей від дорослих, і різниці в ролях батьків і дітей.
------------------------------------
Це не теорія. Це практика. Проста і дієва. Якщо дивитися в суть — то відмінностей немає. Якщо дивитися на тисячу і одну дрібницю — то, так, цих відмінностей є доволі багато...
Це не теорія. Це практика. Проста і дієва.
----
Вона занадто абстрактна, і зовсім не проста. Якби вона була проста, існувало б багато родин, де діти завжди чемні, мама завжди в чудовому настрої. Ти такі знаєш ?
Якщо дивитися в суть — то відмінностей немає.
-----
На мою думку, відмінності між дітьми і дорослими - величезні. Про відмінності в психології дітей і дорослих написано купа праць - це науковий факт. Ну і відмінності між ролями дітей і батьків - дуже великі.
Вона занадто абстрактна, і зовсім не проста. Якби вона була проста, існувало б багато родин, де діти завжди чемні, мама завжди в чудовому настрої. Ти такі знаєш ?
---------------------------------
Знаю хороші приклади.
Як на мене, то вона не абстрактна, а цілком конкретна. Це вміння поступитися. Поступитися своїми інтересами заради інтересів дитини. Дитина не просить багато. Те що дитина зазвичай просить, то для дорослого — по великому рахунку — дріб"язок.
Ми ж дорослі, ми ж любимо все ускладнювати. У дітей — ВСЕ ПРОСТО. Їм потрібно багато уваги і часу своїх дорослих батьків. Це їхня важлива потреба, особливо якщо дитина активно розвивається.
Ніякий науковець, ніяка людина крім батька та матері, не здатна задовільнити цю дитячу потребу.
Знаю хороші приклади.
---
І можеш навести?
Як на мене, то вона не абстрактна, а цілком конкретна. Це вміння поступитися. Поступитися своїми інтересами заради інтересів дитини. Дитина не просить багато. Те що дитина зазвичай просить, то для дорослого — по великому рахунку — дріб"язок.
Ми ж дорослі, ми ж любимо все ускладнювати. У дітей — ВСЕ ПРОСТО. Їм потрібно багато уваги і часу своїх дорослих батьків. Це їхня важлива потреба, особливо якщо дитина активно розвивається.
Ніякий науковець, ніяка людина крім батька та матері, не здатна задовільнити цю дитячу потребу.
---------
Звучить класно, але не працюватиме. Хоча б через таку річ як дитячий егоцентризм. І на практиці все дещо інакше, ніж у наведеній вище теорії - якщо дитині поступатись у всіх бажаннях, вона просто вилізе на голову.
Діти не знають своїх інтересів. В них інтерес - з"їсти цукерку і весь день дивитись мультики. І я хочу побачити, як ти поясниш дитині, що це шкідливо. Якщо ти віриш, що це можливо - мабуть, ти просто ніколи не пробував, а десь це почув.
І можеш навести?
--------------------------------
Знаю приклади коли члени сім"ї в чудових дружніх стосунках один з одним. В одному із прикладів батько дозволяє синові я би сказав не мало. Син дуже слухається батька.
--------------------------------
Звучить класно, але не працюватиме. Хоча б через таку річ як дитячий егоцентризм.
---------------------------------
Що таке дитячий егоцентризм? Дитячу потребу в безкінечній увазі називаєш дитячим егоцентризмом? Правильно зрозумів? Для мене просто це слово "егоцентризмом" дуже чуже (для розуміння) особливо якщо відносити до дітей. Сприймаю як обзивалку (Оля-бараболя), тільки доросла.
---------------------------------
І на практиці все дещо інакше, ніж у наведеній вище теорії - якщо дитині поступатись у всіх бажаннях, вона просто вилізе на голову.
--------------------------------
Ти думаєш, що ти здатен поступатися дитині у всіх бажаннях?
Хоча, загалом, мова не про те, щоби поступатися дитині у всіх бажаннях. А у більшості з них.
----------------------------------
Діти не знають своїх інтересів. В них інтерес - з"їсти цукерку і весь день дивитись мультики.
---------------------------------
Цікаво. Що відповість дитина на це питання: "які твої інтереси?". Чи дасть дитина відповідь? Або "що ти зараз хочеш?" Цікаво чи відповідь буде двозначною: АБО з"їсти цукерку АБО дивитись мультики? Чи все ж таки ні?
Дитячі інтереси, імхо, формують батьки. З"їсти цукерку, дивитись мультики — це само собою. Але крім того, дитину можна, і думаю треба, і до корисного зацікавлювати і зацікавити.
---------------------------------
І я хочу побачити, як ти поясниш дитині, що це шкідливо. Якщо ти віриш, що це можливо - мабуть, ти просто ніколи не пробував, а десь це почув.
--------------------------------
Не вірю. Вірю в добрий приклад.
Для чого пояснювати дитині ЯК спекти торт? Можна ж просто піти і разом спекти. Для чого пояснювати дитині ЯК прибирати, можна це робити разом. А якщо разом, то все те, що корисне робиш ти, буде робити і дитина. І шкідливості, усякому разі саме в той проміжок часу, не буде місця.
Знаю приклади коли члени сім"ї в чудових дружніх стосунках один з одним. В одному із прикладів батько дозволяє синові я би сказав не мало. Син дуже слухається батька.
--------------
Різниця між "дуже слухається" і "завжди слухається" - велика. Я вже не кажу, що зробити такий висновок про чужу родину - неможливо.
Що таке дитячий егоцентризм? Дитячу потребу в безкінечній увазі називаєш дитячим егоцентризмом?
--------------
Ні, егоцентризм це дещо інакше. Ось тут пояснено: http://www.simplypsychology.org/preoperational.html
Хоча, загалом, мова не про те, щоби поступатися дитині у всіх бажаннях. А у більшості з них.
----------
:-)
Цікаво. Що відповість дитина на це питання: "які твої інтереси?". Чи дасть дитина відповідь?
------------
Дасть, і ця відповідь тобі дуже не сподобається. Питався багато разів. Різниця між дорослими і дітьми в тому, що ти хочеш іти дитині назустріч, і враховуєш її інтереси, а вона на це просто нездатна.
"Я хочу собаку!" - інтерес. Якщо ти візьмешся їй пояснювати чому не можна собаку - поклич, я збігаю за попкорном :)
Дитячі інтереси, імхо, формують батьки. З"їсти цукерку, дивитись мультики — це само собою.
-------------
Так. Батьки і вік. Дітям цікаво перекидати патиками собаче гівно, багіти за котами, розглядати одне в одного піськи. І я це точно не формував. Просто є природа, і організм і мозок має певні стадії розвитку, які ти не перебореш ніяким вихованням. Хоча воно, звичайно, має великий вплив.
Для чого пояснювати дитині ЯК спекти торт? Можна ж просто піти і разом спекти. Для чого пояснювати дитині ЯК прибирати, можна це робити разом. А якщо разом, то все те, що корисне робиш ти, буде робити і дитина. І шкідливості, усякому разі саме в той проміжок часу, не буде місця.
--------------------
Красиво в теорії, але насправді повна єресь. Ну не цікаво дитині прибирати кімнату. І на твої критерії чистоти їй чхати. Щодо торту - ти пробував? Будь-хто,хто мав справу з дітьми, скаже тобі, що вони здебільшого непосидючі, а подібні роботи вимагають монотонності і акуратності.
Я можу спитати - звідки це все? Я відчуваю потужне джерело інформації, і що це - не твоя теорія,і тим більше практика. Якщо є лінки на джерела - я з радістю почитаю.
Різниця між "дуже слухається" і "завжди слухається" - велика. Я вже не кажу, що зробити такий висновок про чужу родину - неможливо.
-------------------------------------------
Так, про чужу родину писати таки нелегко тому я і написав "дуже слухається". Я думаю, що завжди слухається. Але не знаю всіх деталей.
Не думаю що є важливим те, щоби завжди слухалась.
###########################################
Ні, егоцентризм це дещо інакше. Ось тут пояснено: http://www.simplypsychology.org/preoperational.html
-------------
Ок. Пояснено що таке егоцентризм. Але я так і не зрозумів до чого він тут. Пліз проясни зв"язок між твоїми думками та егоцентризмом. Не вловлюю.
##########################################
Дасть, і ця відповідь тобі дуже не сподобається. Питався багато разів. Різниця між дорослими і дітьми в тому, що ти хочеш іти дитині назустріч, і враховуєш її інтереси, а вона на це просто нездатна.
------------------------------------------
Чому не сподобається?
Чому вона повинна бути здатна?
#########################################
"Я хочу собаку!" - інтерес. Якщо ти візьмешся їй пояснювати чому не можна собаку - поклич, я збігаю за попкорном :)
----------------------------------------
Для чого пояснювати?
Зовсім не розумію того, що ти намагаєшся все пояснити. Усякому разі мені так здається виходячи з того, що вже декілька разів впираюсь в твоїх відповідях у все тіж пояснення, пояснення, пояснення...
########################################
Так. Батьки і вік. Дітям цікаво перекидати патиками собаче гівно, багіти за котами, розглядати одне в одного піськи. І я це точно не формував. Просто є природа, і організм і мозок має певні стадії розвитку, які ти не перебореш ніяким вихованням. Хоча воно, звичайно, має великий вплив.
---------------------------------------
Діти взагалі дуже цікаві до всього. Вони дуже любознатні. Вони дуже творчі. Дай їм тільки можливість вони залюбки будуть малювати, грати на фортепіано, робити різні аплікації тощо. Але якщо не давати їм такої можливості, то їм буде нелегко знайти собі їх самим. Тоді вони залишаються один на один зі своєю природою, інстинктами тощо....
########################################
Красиво в теорії, але насправді повна єресь. Ну не цікаво дитині прибирати кімнату. І на твої критерії чистоти їй чхати. Щодо торту - ти пробував? Будь-хто,хто мав справу з дітьми, скаже тобі, що вони здебільшого непосидючі, а подібні роботи вимагають монотонності і акуратності.
---------------------------------------
Сестра часто так робить. Мої племінниці допомогають своїй мамі, коли вона щось пече. У прибиранні також допомагають. Так, це не дуже цікаво. Знати про критерії чистоти ніхто не вимагає, а достатньо лиш поприбирати свої іграшки, завдяки чому задача суттєво спрощується.
Може бачив фотки Юри Гавриліва на яких діти допомагають пекти?
І це далеко не поодинокі приклади.
#######################################
Я можу спитати - звідки це все? Я відчуваю потужне джерело інформації, і що це - не твоя теорія,і тим більше практика. Якщо є лінки на джерела - я з радістю почитаю.
--------------------------------------
З життя свого та інших читаю, а не з інтернету.
Може бачив фотки Юри Гавриліва на яких діти допомагають пекти?
І це далеко не поодинокі приклади.
-----
Не розумію як це заперечує той факт, що діти - нечемні і часто не слухаються батьків. Я не раз говорив з автором фото, останній раз після цього поста - в них те саме.
Діти взагалі дуже цікаві до всього. Вони дуже любознатні. Вони дуже творчі. Дай їм тільки можливість вони залюбки будуть малювати, грати на фортепіано, робити різні аплікації тощо. Але якщо не давати їм такої можливості, то їм буде нелегко знайти собі їх самим. Тоді вони залишаються один на один зі своєю природою, інстинктами тощо....
----------
Знову - в огороді бузина, а в Києві дядько. Малюють і бавляться діти залюбки, це очевидна річ, і ніхто це не заперечує.
Ок. Пояснено що таке егоцентризм. Але я так і не зрозумів до чого він тут. Пліз проясни зв"язок між твоїми думками та егоцентризмом. Не вловлюю.
---------
Він тут до того, що на мою думку це корінь непорозумінь. Пояснити це дуже просто - уяви собі - що б було, якби всі дорослі люди не зважали на інших людей. Я думаю війна тривала б нескінченно, а на вулицях валялись би трупи, бо це - джерело нескінченних конфліктів між людьми. Ну і вже точно протягом місяця розпались би всі без виключення сімейні пари.
Що я стверджую:
===============
1. Як виховують дорослих? Основний метод - розмова. Конструктивна, з аргументами. І вже тоді для тих, хто застряг на стадії дитинства - застосовується покарання.
Як виховують дітей?
Одразу покарання або пряник. Пояснювати, що треба поводити себе добре, бо в мами болить голова, або що не потрібно обжиратись цукерками бо випадуть зуби - зайва робота.
2. Ніхто точно не знає як виховувати дітей - як виростити їх людьми, як зробити їх слухняними тощо. І тому теорій - валом, наприклад одну з них сповідуєш ти.
Це дві основні думки, тож пропоную не вигадувати тези і потім їх спростовувати, а говорити по суті поста.
Не розумію як це заперечує той факт, що діти - нечемні і часто не слухаються батьків. Я не раз говорив з автором фото, останній раз після цього поста - в них те саме.
------------------------------------
Я думаю, факт "діти — нечемні" такий же факт як і "діти — чемні". Імхо, перший факт витісняє другий через те, що зазвичай тримаємося за те, що болить.
==================================
Він тут до того, що на мою думку це корінь непорозумінь.
-----------------------------------
В суботу прочитав наступне твердження: "Нині ми є свідками різних непорозумінь і чварів у різних сферах нашого туземного життя. Корінь того лежить майже завжди в недооцінюванні мудрости, чи там пак второпности." Можливо цитата не є досить зрозумілою, адже я її вирвав з контексту, тим не менше вона передає суть, хоча... Це не важливо. Автор наводить СВІЙ корінь непорозумінь. Я вважаю, що таких коренів непорозумінь можна знайти безліч. Тобто, якщо ми візьмемо, якусь нетривіальну проблему і спитаємося у багатьох розумних людей в чому ж корінь, то кожен з них наведе якусь свою теорію. Теорію про те, ЧОМУ ЩОСЬ НЕ ПРАЦЮЄ.
Для ілюстрації. Генрі Форд в своїй книзі "Моє життя, мої досягнення" згадує, що у нього стояли певні задачі і він залучав різних сторонніх спеціалістів до їх вирішення. Більшість із спеціалістів наводили розумні причини того, чому це не працює і не може працювати. Г. Форд тим не менше, не зважаючи на всі розумні причини, брався самотужки вирішувати свої задачі і з часом успішно їх вирішував.
Так от. Питання: а в чому корінь порозумінь? В чому полягає працюючий варіант?
Ці питання, як на мене, є доволі нетривіальними. Але тим не менше вважаю що відповіді на них є. Хто їх шукає, той знайде.
===================================
2. Ніхто точно не знає як виховувати дітей - як виростити їх людьми, як зробити їх слухняними тощо. І тому теорій - валом, наприклад одну з них сповідуєш ти.
-----------------------------------
Думаю знають ті, хто виховав людей. Готової теорії, по якій би можна було б так само виховати — так, не має. Це очевидно. Але відповіді на питання є (звісно якщо виникають хоч якісь питання). Зокрема їх можуть дати ті самі батьки, старші люди, які мають досвід...
Сорі, за офтопіки.
Думаю знають ті, хто виховав людей. Готової теорії, по якій би можна було б так само виховати — так, не має. Це очевидно. Але відповіді на питання є (звісно якщо виникають хоч якісь питання). Зокрема їх можуть дати ті самі батьки, старші люди, які мають досвід...
============
Вони і дають. Ми, наприклад, в пошуках регулярно звертаємось до батьків. Вони мають багато досвіду, порад, методів. Але де гарантія, що ці методи правильні? В тому, що ми живі і ніби здорові? Багато кому б хотілося, щоб діти були такими як вони самі?
Щодо слухняності - з дітьми важко (якщо можливо взагалі) досягти згоди, бо в них занадто різні інтереси, і вони не вміють зважати на інтереси інших. Це конфлікт інтересів за обтяжуючої обставини - одна сторона не бажає розуміти інтереси іншої. Сторони занадто нерівні, і тому конфлікт мабуть неминучий.
Post a Comment