google analytics

Tuesday, July 1, 2014

Lean-driving


   Готуючи презентацію по процесам розробки софта, я натрапив на цікавий підхід до організації безперервних процесів. Підхід називається Lean, і був вперше сформульований японцем, відповідальним за виробництво в Toyota. Японець надихнувся, побачивши ефективну систему поставки товарів в супермаркети США в 30-х роках. Найпростіша, але на мою думку, центральна ідея і мета підходу - організація плавного процесу і мінімізація втрат. 


    Уявімо собі, що ми робимо машини. На першій стадії виробляють двері, на другій - чіпляють їх на корпус, і машина їде до споживача. Стандартний підхід - фігачити нові двері з максимально швидкістю на першому етапі, і чіпляти двері з максимальною швидкістю на другому. Але в хитрих японців не так. Вони кажуть, що немає сенсу робити нові двері, якщо наступному етапу вони непотрібні. Чому? Адже наробивши дофіга дверей, потім ми покуримо три дні, а двері полежать на складі. 

     А тому, що двері потрібно перемістити на склад, облікувати, зберігати, перемістити назад  в цех. А ще кілька дверей ми покоцаємо по дорозі. І все це - витрати, які по суті жодного value машині не додають. Це просто зайва робота, яка вимагає додаткових часових, людських, і матеріальних витрат. І тому Lean каже, що склади - зло, а потік має бути плавним. Якщо етапу чіпляння дверей двері непотрібні, вони не виробляються. Таким чином досягається плавність процесу - без простоїв на ділянках і непотрібних робіт на зразок складування непотрібної продукції. Загалом, Lean - це дуже об"ємна і дуже цікава тема, її варто проштудіювати. За Lean-принципами організована робота майже всіх підприємств Японії, і більшості підприємств США. Щоб стало ще цікавіше, особливо погромістам, Kanban, який ми знаємо - це не що інше, як адаптація Lean до світу розробки софта. І вже потім його прихистив Agile під свій всеохоплюючий маніфест.

      Я витратив на підготовку до презентації близько чотирьох місяців. Чотири місяці гуглінь і роздумів, що вилились в деяку більш-менш цілісну картину. І ось в день презентації, дорогою в офіс, я побачив аналогію, якою хочу поділитись. Проїзд містом - це пересування між світлофорами, на яких завжди збирається купа авто. З точки зору Lean світлофор - це аналог складу, якого Lean прагне уникнути, і який він вважає злом. А намагання водіїв якомога швидше доїхати до світлофору, і стати там в очікуванні зеленого, є нічим іншим, як бажанням нафігарити якомога більше дверей, незважаючи на те, що наступна стадія все одно не встигає ці двері чіпляти. Як наслідок - простої на світлофорах, накладні витрати на зрушення авто з місця, можливість стукнути авто через короткі дистанції, та інше.

     Я спробував впровадити Lean в своє водіння, і здивувався, що це дає можливість майже не стояти на світлофорах коли завантаження доріг невисоке, і стояти значно менше в години пік. І з цікавістю спостерігати за тим, як мене обганяють шумахери для того, щоб почекати мене на світлофорі. Ідея - якщо ти бачиш, що попереду в 200м жовте чи червоне світло, з 5-ї перемикаєшся на 4-ту, і котишся. На момент наближення до світлофору буде знову зелене, і ти проїдеш без простою. Як і Lean в виробництві, Lean-водіння вимагає доброї організації процесу - дивитись і думати наперед замість просто тиснути на педаль газу. Але в результаті водіння стає цікавим процесом, схожим на гру. Спробуйте. Критика вітається.

1 comment:

Роман Макарчук said...

Я це для себе визначив як "дзен-драйвінг" - це і ДДД, і планування проїзду світлофорів, витримка дистанції і просто спокійний стиль.. На довгі дистанції - маст хев - часом на протязі 200-300 км по київській трасі ні разу на гальма не натискаю, бо вистачає просто скинути ногу з педалі газу. Загалом заспокоїтися і отримати задоволення від їзди воно допомагає сильно, а ті 10-15 секунд економії від агресивної їзди в трафіку (якщо раптом кудись спішиш) з нашими шумахерами і любителями вклинюватися - не завжди вартують нервів.